۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۵۷۲۸۲۳

یادداشت | افکار عمومی در محاق

افکار عمومی در انتظار برخورد قاطع و صریح و شفاف با اخلال گران اقتصادی هستند و چشم و گوش را تیز کرده اند که ببینند آیا اقدامی صورت می گیرد یا خیر.
افکار عمومی

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، از ناپلئون بناپارت جمله ای نقل شده که گفته است: «حکومت را می‌توان با زور سرنیزه به دست آورد اما برای حفظ آن به ناچار باید به افکار عمومی تکیه کرد.»

افکار عمومی یک نیروی سیاسی است که در قانون اساسی هیچ کشوری پیش بینی نشده است، اما می‌تواند نقش به سزایی در مشروعیت بخشی و یا کشاندن یک حکومت به ورطه سقوط ایفا کند.

هرچند افکار عمومی از دیرباز مورد توجه حکومت ها و ملت ها بوده اما با به وجود آمدن رسانه‌ها و به خصوص توسعه روز افزون آنها نقطه عطفی در شکل ‌گیری، بروز و ظهور و گسترش افکار عمومی ایجاد گردید.

در حکومت های مردم سالار، نقش رسانه‌ها، خلق و ایجاد موضوعات مورد گفتگو میان مردم است. نقش رسانه‌‌های جمعی در پالایش و شکل دادن افکارعمومی از طریق انتخاب و ارائه رویدادهای اجتماعی و رجحان بخشیدن به برخی مسائل اهمیت بسیار زیادی دارد. رسانه‌های جمعی با طرح موضوع‌ها و جلب توجه عامه مردم به آنها و نیز برجسته‌سازی برخی موضوعات در مردم آگاهی ایجاد می‌کنند.(1)

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با رئیس و مسؤلان قوه قضائیه ضمن تأکید بر اطلاع رسانی به مردم و عمل بر طبق عدالت، مسئله اعتماد سازی مردم را بسیار مهم دانستند و فرمودند: «یک نکته‌ی مهم در باب قوّه‌ی قضائیّه -که میبینم جزو دغدغه‌های مسئولین محترم قوّه و شخص جناب آقای آملی است و به جایی هم غالباً نمیرسد، یعنی درست پیش نمیرود- مسئله‌ی اعتمادسازی مردم است... ما در مقابل دشمن و بدخواه و توطئه‌گر و دروغ‌گو و تهمت‌زن باید با صلابت و قاطعیّت عمل کنیم و در مقابل افکار عمومی بایستی با تواضع، با دلسوزی، با محبّت وارد شد و با افکار عمومی تفاهم کرد؛ این خیلی چیز مهمّی است، تا بتوانیم اعتماد افکار عمومی را جلب کنیم.»(2)

این روزها مدام اخبار مختلفی به گوش می رسد از اختلاس ها، رانت خواری ها، کوه خواری ها و زمین خواری هایی که گویا تمامی ندارد و تا دنیا پابرجاست این وضعیت نیز ادامه دارد.

یک روز سلطان سکه دستگیر می شود و فردایش گفته می شود که سلطان را گرفتیم اما سکه ها پیدا نشد. روز دیگری معلوم می شود که شرکت مربوط به امور دام پروری با ارز دولتی موبایل وارد کرده است و شرکت های خودرویی چای آورده اند. یا می شنویم که چند صرافی 1800 کارت ملی را اجاره کرده اند تا دو میلیارد ارز دولتی دریافت کنند.

مدتی قبل رئیس ستاد مبارزه با قاچاق از واردات میز و صندلی و تلویزیون توسط وزارت خانه ای خبر داد که باید تجهیزات پزشکی وارد کند و این را هم گفت که کالای قاچاق از مبادی رسمی کشور هم وارد می شود.(3)

این ها تنها بخشی از انبوه خبرهایی است که هر روز در رسانه ها منتشر می شود و معمولا یا تکذیب می شود یا به وسیله روش بازی با الفاظ سعی در توجیه آن صورت می گیرد.

در مقابل چه اقدام شفافی صورت می گیرد؟ هنوز تکلیف حقوق های نجومی روشن نیست و مردم قانع نشده اند. اختلاس گران و بدهکاران بانکی و دولتی نیز هر طوری که بتوانند از زیر بار پرداخت دیون خود شانه خالی می کنند و اگر هم بتوانند از کشور فرار می کنند.

افکار عمومی در انتظار برخورد قاطع و صریح و شفاف با اخلال گران اقتصادی هستند و چشم و گوش را تیز کرده اند که ببینند آیا اقدامی صورت می گیرد یا خیر. 

مردم منتظر هستند تا حکم اعدام یا 20 سال حبس که رئیس قوه قضائیه از اجرایش خبر داد، هرچه زودتر اعلام شود.(4)

افکار عمومی به انتظار ایستاده اند که ببینند آیا قوه قضائیه به وعده های خودش عمل خواهد کرد یا این سخنان تنها مصرف همایشی و کنفرانسی دارد؟

انقلاب اسلامی ایران در آستانه چهل سالگی خودش با فشارهای جدید و بیش از پیشی مواجه شده است و باید برای نجات انقلاب کاری کرد. باید مزه واقعی انقلاب با عمل به مردم چشانده شود نه با شعار و سخنرانی.

صاحبان حروف مقطعه سفره انقلاب را به نفع خودشان قطعه بندی کرده اند و هرکدام به نوبت و به میزان توان و قدرتی که دارند سهمشان را برمی دارند و می روند.

اگر مسؤلان نظام افکار عمومی را درنیابند دیری نخواهد پایید که مسیر انقلاب عوض خواهد شد.

ختم کلام با این سخن از "خوزه ارتگا یی گاست"  فیلسوف و نظریه پرداز اسپانیایی که گفته است: «هرگز کسی در عالم خاکی فرمانروایی نکرده است مگر این که فرمانروایی خود را به چیزی غیر از افکار عمومی مبتنی نکرده باشد.»(5)/۹۱۸۷۰۴/س

حجت الاسلام محمدهادی سمتی، کارشناس سیاسی

پی نوشت

(1)"محمدرضا انواری" کارشناسی ارشد رشته تبلیغ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) ، عوامل موثر بر شکل گیری افکار عمومی ، پایگاه خبری تحلیلی رسانه ایران به نقل از خبرگزاری فاس 

(2)بیانات رهبر انقلاب در دیدار با رئیس و مسؤلان قوه قضائیه ، 6/4/1397

(3)خبرگزاری فارس

(4)سخنرانی آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در همایش قوّه‌ی قضائیّه (4/4/1397

(5)عبدالرحمن عالم،بنیادهای علم سیاست، صفحه 365

ارسال نظرات